Varför?

2014-04-10 @ 22:16:00
Det är egentligen först nu, bara de senaste månaderna, som jag verkligen har börjat tänka mycket kring, bland annat, min personlighet. Vem jag är, hur jag var förut och inte minst vem jag vill vara i framtiden. Vem jag ska vara i framtiden. För visst ligger det i mitt intresse att sträva efter, jobba för att bli den jag vill bli. Vad går livet annars ut på, bortsett från att det ligger i människans natur att födas, leva, dö och däremellan förhoppningsvis, om möjligheten finns, hinna fortplanta sig och efterlämna nya generationer.
 
När man är som jag, snart sjutton, så är inte alla förutsättningar sådär glasklara och tillgängliga som man kanske önskar. Jag vet ju faktiskt inget annat än att man går upp om dagarna för att gå till skolan och att nästan all övrig tid går åt till att desperat längta ihjäl sig efter de sista två dagarna i veckan då man ändå kan känna en gnutta frihet. Det är praktiskt sett det enda jag har gjort de senaste tio åren. De sju åren innan dess är nästan bara suddiga minnen av nostalgiska barnlekar, ett hundratal utomstående ansikten, bolibompas intro och gud vet vad. Allt handlar om att förbereda sig. "Men alltså, skolan är en förberedelse inför livet" Hur många gånger har man inte hört den meningen. Bara där. Inte ens yrkeslivet, utan livet. Förbereda sig inför vad? Vad är det meningen att jag ska syssla med när det är dags för mig att ta studenten och jag officiellt är välkommen in i den riktiga världen. Världen där ansvar och fri vilja är a och o. Och kommer jag ens att klara skolan så pass bra att jag får ta studenten? Det kan hända så mycket på två år. 
 
Så vad har format mig till den jag är idag? Varför blev jag hon som avsaknar förmågan att visa känslor när det faktiskt är världens mest naturliga grej. Varför blev jag inte en av dom som spontant kramar sina kompisar när de ses på morgonen eller när de skiljs åt? Varenda jävel verkar ju göra det. Bara en sån grej. Varför ser jag så negativt på allt istället för att välja att se de positiva sidorna och är det förresten ens en inställningsfråga? Varför skiljde sig mina föräldrar och inte hennes eller hans? Hur skulle min uppväxt ha varit om min mamma levde utan ett funktionshinder. Då skulle jag kanske ha sämre förmåga att sätta mig in i andras situationer, för just den förmågan vet jag med säkerhet att jag har byggt upp, till största del, med anledning av mammas sjukdom. 
 
Tänk om jag istället för att växa upp på, för mig, "Trygga Värmdö" hade vuxit upp någonstans längs med tunnelbanans blåa linje eller i en lägenhet på södermalm. Eller tänk om jag inte ens hade vuxit upp i Stockholm. Vem hade jag varit idag då?
 
Jag märker nu att alla dessa stycken knappt har något samband överhuvudtaget och att hela ämnet är alldeles för diffust för att skriva om på en blogg. Åtminstone sålänge man inte har all tid i världen till att reflektera, sudda ut, skriva om och tänka vidare. Det har inte jag just nu. Jag tycker bara väldigt mycket om att skriva.
Hittills till Varför?


ALVA!!!

KRAMAR!!!

Moisen

Du är bättre än bäst, glöm inte det. Love.


URL: http://moawandell.blogg.se
Anonym

"Så vad har format mig till den jag är idag? Varför blev jag hon som avsaknar förmågan att visa känslor när det faktiskt är världens mest naturliga grej. Varför blev jag inte en av dom som spontant kramar sina kompisar när de ses på morgonen eller när de skiljs åt? Varenda jävel verkar ju göra det. Bara en sån grej. " oj detta är så jag också tyvärr..




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: